#Edukacja

strzałki Przewiń w dół, aby zobaczyć resztę kandydatów strzałki
  • strzałki Przewiń w dół, aby zobaczyć kolejnego kandydata strzałki
    • Finansowanie edukacji wyższej
      Moim postulatem jest zwiększenie wsparcia na rozwój i innowacje do 2% PKB. To długo oczekiwana zmiana, która sprawiłaby, że w końcu znalazłyby się pieniądze na rozwój uczelni.
    • Religia w szkołach
      Niemal 22 tys. opłacanych z budżetu państwa katechetów zarabia średnio 4960 zł brutto. To prawie 1,5 mld zł rocznie. Naprawdę, mamy skąd wziąć 2 mld zł na obiecane podwyżki dla nauczycieli! W #PolskaGodnosci praca w szkole nie będzie wolontariatem.
  • strzałki Przewiń w dół, aby zobaczyć kolejnego kandydata strzałki
    • Szkolnictwo wyższe
      Dobrze jest spełnić wymogi wykształcenia formalnego, ale we współczesnym świecie waga formalnego wykształcenia mocno spadła. Liczą się doświadczenie, wiedza, kompetencje. (…) Wiele osób, które nie mają wyższych studiów, zarabia dużo lepiej niż osoby z wyższym wykształceniem.
    • Szkolnictwo wyższe
      Po co my fundujemy komuś 3 czy 5 lat studiów np. politycznych, gdy on nie interesuje się polityką? Dlaczego nie ma rozmów kwalifikacyjnych na takie studia? Dlaczego nie selekcjonujemy ludzi, którym fundujemy to wykształcenie jako podatnicy? Gdzie w tym jest sens? Dlaczego minister Gowin nie przeanalizuje tego, ilu potrzebujemy prawników, ilu potrzebujemy specjalistów od polityki? Dlaczego nie kształcimy wyspecjalizowanych ekspertów np. od geopolityki, geostrategii, złóż naturalnych?
    • Zagraniczni studenci
      Chciałbym, żeby polski podatnik nie dopłacał do zwiększania odsetka obcokrajowców na polskich uczelniach. Jeśli jakiś obcokrajowiec chce zdobyć w Polsce wykształcenie, powinien je zdobyć bez dopłat polskiego podatnika.
  • strzałki Przewiń w dół, aby zobaczyć kolejnego kandydata strzałki
    • Koronawirus: Egzamin maturalny
      Czy matura się odbędzie, czy nie, to wszystko zależy od tego, jaki będzie rozwój sytuacji. Dzisiaj bardzo trudno jest to powiedzieć.
    • Program nauczania
      Nie możemy pozwolić na to, żeby nasze dzieci były wychowane w jakiś obcych ideologiach, żeby tego uczyła ich szkoła. Ja się na to absolutnie nie zgadzam. Szkoła ma uczyć naszej tradycji i naszej kultury. (…)
    • Reforma szkolnictwa
      Właśnie dlatego, że ten poziom nauczania cierpiał, dokonaliśmy reformy szkolnictwa. To dlatego właśnie zlikwidowaliśmy gimnazjum, to była bardzo trudna decyzja, bardzo poważna decyzja. A były przecież wielkie kontrowersje. (….) Były różne propozycje, był proponowany też system 4-4-4, ale to była reforma jeszcze bardziej dotkliwa i ostatecznie zdecydowano się na system 8-4, czyli taki, w którym my kończyliśmy kiedyś szkołę z żoną i obydwoje uznaliśmy, że ten system będzie dużo lepszy i że on stopniowo (…) doprowadzi do tego, że poziom nauczania się podniesie, poprawi się także poziom dyscypliny wśród uczniów.
    • Reforma szkolnictwa
      Wynagrodzenia nauczycieli, edukacja, programy szkolne - to jest cały czas wielkie zadanie. System kształcenia, szkolnictwo wyższe - to są te zadania, które cały czas są jeszcze przed nami. Nie wiem, czy potrzebne tam są wielkie, potężne reformy. Ja bym raczej powiedział, że tam jest potrzebna obserwacja uważna tego, co się dzieje i zmiany, które będą poprawiały konkretne niedociągnięcia, czy konkretne braki, które są. Myślę, że taki kierunek byłby lepszy, ale będziemy jeszcze na ten temat dyskutować.
    • Reforma szkolnictwa
      Jestem przekonany, że polskie państwo poprawia się w wyniku reformy szkolnej, co do której miałem wątpliwości. Ale z drugiej strony, proszę państwa, nie miałem ani ja wątpliwości, ani nie miała żadnych wątpliwości moja żona - nauczycielka z dużym doświadczeniem - że system 6-3-3 to nie jest system, który funkcjonuje dobrze. Że gimnazjum jest za krótkie i liceum jest za krótkie. I że nie służy to wychowaniu młodzieży, nie służy to edukowaniu młodzieży, nie służy to rozwojowi Polski. I chociaż nie byliśmy zachwyceni tym, co zostało przygotowane, to jednak uważałem, że przywrócenie systemu 8-4 będzie rozwiązaniem znaczenie lepszym niż to, co było do tej pory. Ja wiem, że wiele osób, zwłaszcza dzieci, które były tymi rocznikami przejściowymi, że to był dla nich trudny czas. No niestety, tak to jest. Można powiedzieć w jakimś sensie pech. Ale proszę państwa ta zmiana była konieczna. Ja mam nadzieję, że to także przyczyni się do poprawy polskiej szkoły, bo to także cały czas jest jeszcze wielkie zadanie.
  • strzałki Przewiń w dół, aby zobaczyć kolejnego kandydata strzałki
    • Ekologia
      Dobra moda na bardziej ekologiczne życie oznaczać będzie przesunięcie trendu z kupowania na naprawę rzeczy – ktoś tę pracę będzie musiał wykonać. Masowa produkcja nie pokryje wszystkich potrzeb, nie zmaleje więc zapotrzebowanie na produkty wykonane ręką fachowca. Warto skorzystać z potencjału najlepszych nauczycielek i nauczycieli – tysięcy polskich rzemieślniczek i rzemieślników. Powinniśmy zaangażować ich do odbudowy tego sektora edukacji.
    • Koronawirus: edukacja
      Czy będzie egzamin ósmoklasisty czy nie będzie, czy będą matury czy ich nie będzie, to jest całe ich życie. Czy nie można podjąć radykalnej decyzji zmieniamy organizację roku szkolnego w tym roku, bo mamy klęskę jakiej nie mieliśmy od kilkudziesięciu lat.
    • Program nauczania
      Trzeba rozszerzać pole na innowacje pedagogiczne, które są mozliwe w dzisiejszych rozwiązaniach. Zacznijmy od radykalnego odchudzenia coraz bardziej szczegółowej podstawy programowej, która czyni z nauczycieli i nauczycielek bezwolnych biurokratów i biurokratki Ministerstwa Edukacji Narodowej. „Nauczanie” musi zostać zastąpione przez „uczenie się”. Polska szkoła, wymęczona absurdalnymi reformami ostatnich lat, potrzebuje otwartości na innowacje edukacyjne, odejścia od chorej rywalizacji, zabijającej w młodych ludziach to, co w nich najlepsze. Państwo musi zaufać, że nauczycielki i nauczyciele wraz z rodzicami i samorządami, lepiej, niż odgórne nakazy ukształtują praktykę nauczania.
    • Reforma szkolnictwa
      Oświacie nie należy fundować kolejnej zmiany systemowej, bo po tym co przeszła, szczególnie za minister Zalewskiej, ptrzebne by jej były oklady z rumianku przez nastepne 20 lat. Uczniowie mówią, że gdyby Mickiewicz chodził do szkoły dzis to nic by nie napisał, tylko czytałby cały czas Kochanowskiego.
    • Religia w szkołach
      Po co likwidować lekcje religii skoro uczeń ma do wyboru religię i etykę?
    • Szkolnictwo
      Nad jakością edukacji, nastawionej nie na osobisty sukces jednostki w rankingach, a na jej wszechstronny rozwój, powinna czuwać – marzenie, które moglibyśmy razem spełnić – Komisja Edukacji Narodowej. Byłaby to, powoływana przez wysoką kwalifikowaną większość posłów oraz senatorów, niezależna agencja, która zastąpi upolitycznione kuratoria oświaty.
    • Szkolnictwo
      Najważniejszym przedsięwzięciem wyrównującym różnice między stolicą i wielkimi metropoliami a prowincją musi być oferta edukacyjna stwarzająca równe szanse dla najmłodszego pokolenia Polek i Polaków.
  • strzałki Przewiń w dół, aby zobaczyć kolejnego kandydata strzałki
    • Cyfryzacja nauczania
      W moim programie wyborczym i zresztą już wcześniej, w programie Rzeczpospolita Samorządowa, w programie Koalicji Polskiej, jest projekt e-tornistra. Czyli zamiany ciężkich podręczników na tablet, na którym są wszystkie podręczniki i możliwość wypełnienia ćwiczeń. Wszystkie gminy w Polsce powinny mieć szansę przyjęcia tego rozwiązania, tak jak niektóre np. Ciechanów, gdzie to zastosowano i tam pewnie jest dzisiaj łatwiej.
    • Finansowanie edukacji
      Tu w Limanowej, w Polsce lokalnej, deklaruję, że złożymy projekt ustawy o finansowaniu edukacji. Dzięki niej płace nauczycieli będą finansowane w 100% z budżetu państwa, a w samorządach zostanie więcej pieniędzy na inwestycje w szkolnictwo.
    • Program nauczania
      Znajomość języków obcych to klucz do możliwości oferowanych przez współczesny świat. Dlatego konieczne jest minimum 5 godzin nauki języka angielskiego w tygodniu, już od pierwszej klasy szkoły podstawowej. Należy również rozszerzyć ofertę edukacyjną szkół o nowe obowiązkowe przedmioty nauczania: podstawy ekonomii oraz wiedzę o ekologii i zdrowym trybie życia, w tym o odżywianiu się.
    • Stypendia studenckie
      Stworzę prezydencki program stypendialny dla studentów. Każdy student co miesiąc otrzyma 1000 zł, zobowiązując się do pracy w Polsce przez 10 lat po zakończeniu studiów. To inwestycja, która pozwoli na zatrzymanie specjalistów.
    • Szkolnictwo
      Przepełnione klasy stały się prawdziwą zmorą polskich szkół. W takich warunkach ciężko zapewnić edukację na odpowiednio wysokim poziomie. Rozwiązaniem jest stopniowe ograniczenie liczby uczniów w klasie do maksymalnie 25 osób. Niestety wciąż wielu polskich uczniów nie tylko przychodzi do szkoły głodna, ale też wychodzi z niej bez posiłku. Każdy uczeń powinien otrzymywać dwudaniowy posiłek w szkole, niezależnie od statusu majątkowego ich rodziców.
    • Szkolnictwo
      Godzina angielskiego dziennie, ciepły posiłek dla każdego ucznia, ograniczenie liczebności klas do 25 uczniów to propozycje dla polskiej szkoły, które znajdą się w moim programie. Stawiam na oświatę, przedstawię mój #PaktDlaEdukacji.
    • Wynagrodzenia dla nauczycieli
      Prestiż zawodu nauczyciela musi zostać odbudowany, dlatego m.in. średnia płaca nauczyciela na etacie musi równać się średniej płacy w gospodarce.
    • Wynagrodzenia dla nauczycieli
      To z budżetu państwa powinny być pokrywane wydatki na wynagrodzenia dla nauczycieli. Trzeba zmienić ustawę o subwencji oświatowej i projekt takiej ustawy jest już gotowy – w najbliższym czasie przedstawię go w Sejmie.