facebook tweeter youtube

 
Danuta Hübner

europarlamentarzystka
Grupa Europejskiej Partii Ludowej (Chrześcijańscy Demokraci)

Kwestionariusz — wybory do Parlamentu Europejskiego 2014
Data wypełnienia: 14.05.2014
Kategorie tematyczne pytań
A. Informacje podstawowe

A.1. Dane podstawowe
Imię (imiona):
Danuta Maria
Nazwisko:
Hübner
Data urodzenia (dd.mm.rrrr):
08.04.1948
Miejsce zamieszkania:
Warszawa
Miejsce urodzenia:
Nisko

A.2. Wykształcenie
 podstawowe
 gimnazjalne
 zasadnicze zawodowe
 średnie
 wyższe licencjackie/ inżynierskie
wyższe magisterskie

A.3. Dodatkowe informacje o wykształceniu (np. nazwa szkoły, kierunek, specjalizacja, stopnie naukowe itp.)
Profesor doktor habilitowany nauk ekonomicznych, Szkoła Główna Handlowa

A.4. Ostatnio wykonywany zawód 
Posłanka do Parlamentu Europejskiego, Przewodnicząca Komisji Rozwoju Regionalnego

A.5. Okręg wyborczy wybór z listy
Okręg nr 4 – Warszawa

A.6. Komitet wyborczy  wybór z listy
Lista nr 8 - Komitet Wyborczy Platforma Obywatelska RP 

A.7. Numer na liście wyborczej
1.

B. Dane kontaktowe

B.1. Podstawowe dane kontaktowe
E-mail
danuta.huebner@europarl.europa.eu
Strona internetowa
http://danuta-huebner.pl/

B.2. Ewentualne inne elektroniczne formy kontaktu z wyborcami Prosimy wpisać adres profilu w serwisach społecznościowych lub numeru/ loginu w wypadku komunikatorów.
Facebook
https://www.facebook.com/danuta.hubner
YouTube
http://www.youtube.com/user/DanutaHubner
Twitter
https://twitter.com/danutahuebner
Biuro wyborcze
m.skrzek@danuta-huebner.pl
Biuro wyborcze
biuro@danuta-huebner.pl

C. Informacje o kandydatce/ kandydacie

C.1. Prosimy o zamieszczenie krótkiego życiorysu oraz opisanie Pani/ Pana aktywności zawodowej, politycznej i społecznej – np. wymienienie krajowych i zagranicznych przedsiębiorstw i instytucji oraz organizacji międzynarodowych, z którymi była Pani związana/ był Pan związany, opisanie doświadczenia we współpracy z instytucjami Unii Europejskiej.
Profesor dr hab. Danuta Hübner, wybitna polska ekonomistka i współtwórczyni polskiej polityki gospodarczej od początku lat 90-tych. Wprowadziła Polskę do Unii Europejskiej i OECD. Była pierwszą polską minister do spraw europejskich i pierwszą polską komisarz w Unii Europejskiej – najpierw w Komisji pod przewodnictwem Romano Prodiego jako komisarz współodpowiedzialna za handel międzynarodowy, następnie jako komisarz ds. polityki regionalnej w Komisji José Manuela Barroso. W czerwcu 2009 roku wybrana w Warszawie do Parlamentu Europejskiego (PE) z listy Platformy Obywatelskiej. Jako przewodnicząca Komisji rozwoju regionalnego negocjowała nowy kształt polityki spójności na lata 2014-2020. Aktywnie uczestniczyła w pracach Komisji ds. gospodarczych i monetarnych. Była także członkiem konferencji przewodniczących komisji i delegacji PE ds. stosunków ze Stanami Zjednoczonymi. Uczestniczyła w pracach specjalnej komisji ds. kryzysu finansowego, gospodarczego i społecznego oraz specjalnej komisji ds. wyzwań politycznych i budżetu UE na okres 2014-2020. Od początku lat 90-tych zaangażowana, jako akademik i polityk, w budowanie nowej polskiej gospodarki i w poszukiwanie dla niej najlepszego miejsca w gospodarce europejskiej i światowej. Służyła polskiej administracji publicznej m.in. jako doradca, wiceminister, minister. Była pionierem nowego podejścia do polityki przemysłowej, m.in. stworzyła pierwszą polską politykę dla małych i średnich przedsiębiorstw. W pierwszej połowie lat 90-tych przewodniczyła Społecznej Radzie Planowania przy Centralnym Urzędzie Planowania odpowiedzialnej za opiniowanie rządowych propozycji kierunków rozwoju Polski. W 1993 roku została doradcą wicepremiera, a w latach 1994-1996 była wiceministrem przemysłu i handlu. Jako główny negocjator doprowadziła do członkostwa Polski w OECD w 1996 roku. W okresie 1997-1998 była Szefem Kancelarii Prezydenta RP. Zbudowała struktury polskiej administracji służące negocjacjom i przygotowaniom Polski do członkostwa w Unii Europejskiej. Kierowała rozległymi pracami przygotowującymi Polskę do wejścia do Unii. Jako Pełnomocnik rządu stworzyła Komitet Integracji Europejskiej, była Szefem tego Urzędu i pierwszym polskim Ministrem ds. europejskich. Po wejściu Polski do Unii Europejskiej 1 maja 2004 roku została pierwszym polskim członkiem Komisji Europejskiej. Jej doświadczenie w instytucjach międzynarodowych obejmuje również pracę w Organizacji Narodów Zjednoczonych, gdzie w randze Zastępcy Sekretarza Generalnego ONZ kierowała Europejską Komisją Gospodarczą. Profesor nauk ekonomicznych o znaczącym dorobku naukowym w dziedzinie rozwoju gospodarczego, nauczyciel akademicki Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie; doktor honoris causa w dziedzinie ekonomii Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu i Uniwersytetu Gospodarki Narodowej i Światowej w Sofii, doktor honoris causa w dziedzinie prawa Uniwersytetu Sussex oraz doktor honoris causa w dziedzinie nauk politycznych Università degli Studi Camerino i Université de Valenciennes. W 1971 roku ukończyła studia na Wydziale Handlu Zagranicznego Szkoły Głównej Planowania i Statystyki w Warszawie, (obecnie Szkoły Głównej Handlowej). W 1974 roku doktoryzowała się na tej uczelni. W 1980 roku uzyskała stopień doktora habilitowanego, a 18 lutego 1992 roku otrzymała z rąk Prezydenta RP tytuł profesora nauk ekonomicznych. Obecnie jest wykładowcą w Katedrze Ekonomii Rozwoju i Polityki Ekonomicznej Szkoły Głównej Handlowej w Warszawie. Jest autorką i współautorką wielu publikacji naukowych, artykułów i książek. Była również redaktorem naczelnym miesięcznika “Gospodarka Narodowa” oraz zastępcą redaktora naczelnego dwumiesięcznika “Ekonomista”. Zasiada w zarządach europejskich think tanków, uczestnicząc w przygotowaniach raportów dotyczących przyszłości Unii Europejskiej. Jako członek Rady Dyrektorów Centre for European Policy Studies (CEPS) kierowała pracami Grupy Wysokiego Szczebla przygotowującej raport na temat reformy instytucji europejskich „Shifting EU Institutional Reform into High Gear”. Członek Grupy Wybitnych Osobistości Rady Europy, kierowanej przez byłego szefa niemieckiej dyplomacji Joschkę Fischera. Rezultatem pracy grupy był raport “Żyjąc wspólnie w Europie XXI wieku”. Członek Komitetu Sterującego Grupy Spinelli, składającej się z 33 wybitnych Europejczyków, działających na rzecz pogłębiania współpracy między państwami Unii Europejskiej. Członek Rady Programowej oraz Premierka Gabinetu Cieni Kongresu Kobiet, stowarzyszenia działającego na rzecz równego traktowania kobiet i mężczyzn oraz zwiększenia aktywności kobiet w życiu politycznym, społecznym i gospodarczym. Odznaczona Krzyżem Kawalerskim Orderu Odrodzenia Polski, oficerskim Narodowym Orderem Legii Honorowej Francji, Krzyżem Wielkim Orderu Zasługi Portugalii, Nagrodą Cesarza Maksymiliana oraz orderem Tiroler Adler-Orden Austrii.

C.2. Poniżej wymieniliśmy wybieralne funkcje publiczne.    Prosimy o wskazanie wybieralnych funkcji publicznych, które pełni Pani/ Pan w chwili obecnej.   Prosimy wybrać wszystkie odpowiedzi, które pasują.  
 Wójt/ burmistrz/ prezydent miasta
 Radny rady gminy
 Radny rady powiatu
 Radny sejmiku wojewódzkiego
 Poseł na Sejm RP
 Senator RP
Poseł do Parlamentu Europejskiego
 Nie pełnię żadnych wybieralnych funkcji publicznych.

C.3. W pracy posłanki/ posła w Parlamencie Europejskim przydatna jest umiejętność komunikowania się w języku obcym, np. podczas udziału w pracach zespołów, udzielania wywiadu czy w rozmowach kuluarowych.    W jakim języku obcym potrafi się Pani/ Pan swobodnie porozumiewać?
Język angielski
Język francuski
 Język niemiecki
Język hiszpański
Język rosyjski

C.4. Zainteresowania/ hobby
Literatura, teatr, jazda na rowerze, jazda na nartach

D. Motywy kandydowania i planowana działalność w parlamencie europejskim

D.1. Poniżej przedstawiliśmy listę europejskich partii politycznych. Nie wszystkie z nich są obecnie reprezentowane w Parlamencie Europejskim.    Program której partii europejskiej jest Pani/ Panu najbliższy?  Prosimy wybrać jedną odpowiedź.
 Demokraci UE (EUD)
 Europejska Partia Demokratyczna (EDP)
 Europejska Partia Lewicy (EPL)
Europejska Partia Ludowa (EPP)
 Europejska Partia Zielonych (Greens)
 Europejski Chrześcijański Ruch Polityczny (ECPM)
 Europejskie Przymierze na rzecz Wolności (EAF)
 Europejskie Przymierze Ruchów Narodowych (AEMN)
 Partia Europejskich Socjalistów (PES)
 Porozumienie Liberałów i Demokratów na rzecz Europy (ALDE)
 Ruch na rzecz Europy Wolności i Demokracji (MELD)
 Sojusz Europejskich Konserwatystów i Reformatorów (AECR)
 Wolny Sojusz Europejski (EFA)
 Planuję być posłanką niezrzeszoną / posłem niezrzeszonym.
 Zadecyduję po wyborach.

D.2. Jakimi kwestiami zamierza się Pani/ Pan przede wszystkim zajmować jako posłanka/ poseł do Parlamentu Europejskiego? Prosimy wskazać maksymalnie trzy kwestie.
1.
Racjonalne inwestowanie funduszy strukturalnych i polityka spójności
2.
Ochrona interesów państw UE spoza strefy euro
3.
Wspieranie innowacyjności i przedsiębiorczości

D.3. Jakie problemy Pani/ Pana okręgu wyborczego można Pani/ Pana zdaniem rozwiązać w ramach pracy w Parlamencie Europejskim?  Prosimy wskazać maksymalnie trzy kwestie.
1
Bezrobocie wśród młodych osób
2
Infrastruktura transportowa
3
Aktywizacja osób starszych

D.4. Poseł do Parlamentu Europejskiego współdecyduje o prawie obowiązującym pół miliarda Europejczyków.   Jakie problemy europejskie (innych państw, niekoniecznie obecnie dotyczące Polski) wymagają Pani/ Pana zdaniem pilnego rozwiązania? Prosimy wskazać maksymalnie trzy kwestie.  
1
Kryzys na Ukrainie
2
Pokryzysowa reforma instytucji europejskich
3
Zapobieganie rozwojowi "Europy dwóch prędkości"

D.5. Jeśli w pracy posłanki będzie Pani korzystała/ posła będzie Pan korzystał ze wsparcia ekspertów, prosimy o podanie: w jakich dziedzinach i z jakimi ekspertami planuje Pani/ Pan współpracować?
Współpraca z think-tankami i organizacjami, w których zarządach bądź radach programowych mam przyjemność zasiadać, m.in.: Centre for European Policy Studies (CEPS), Europejskie Forum Nowych Idei, Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych Lewiatan, European Policy Center, Instytut Spraw Publicznych, Stowarzyszenie Kongres Kobiet, Komisja na rzecz Wzrostu i Rozwoju Banku Światowego, Polska Akademia Nauk, Fundacja BELA (Broader European Leadership Agenda), Global Public Policy Institute, Europejska Akademia Biznesu dla Przedsiębiorstw.

E. Ocena działań parlamentu poprzedniej kadencji

E.1. W 2014 roku mija 10 lat od wstąpienia Polski do Unii Europejskiej.    Jakie są Pani/ Pana zdaniem największe sukcesy i porażki wynikające z wejścia Polski do Wspólnoty? Prosimy wskazać maksymalnie trzy kwestie.
 SukcesyPorażki
1.Efektywne wykorzystanie środków unijnych  Pozostawanie poza strefą euro 
2.Otwarcie szans edukacyjnych dla młodych Polaków w Europie   
3.Wzrost znaczenia Polski jako wiarygodnego partnera gospodarczego i politycznego   

Pytania tematyczne

F.1.   Który z wymienionych poglądów jest najbliższy Pani/ Pana opinii: Prosimy wybrać jedną odpowiedź.
 Unia Europejska powinna zmierzać w kierunku federacji, czyli wspólnego państwa europejskiego.*
 Unia Europejska powinna zmierzać w kierunku związku suwerennych państw opartego na umowach gospodarczych.
 Unia Europejska powinna się rozwiązać.
 Nie ma potrzeby wprowadzania zmian w obecnym systemie funkcjonowania Unii Europejskiej.
 Nie mam zdecydowanej opinii w tej sprawie.

F.2. Miejsce na ewentualne rozszerzenie, uzasadnienie lub skomentowanie odpowiedzi na powyższe pytanie.
Na obecnym etapie rozwoju Unii Europejskiej, jest ona związkiem suwerennych państw, która będzie powoli przekształcać się w stronę federacji. Nie nastąpi to jednak szybko.

F.3.   Poniżej przedstawiliśmy rozwiązania, których wprowadzenie wymaga zmiany traktatów europejskich.   Które z niżej wymienionych kwestii wymagających zmiany traktatów należy podjąć? Prosimy wybrać wszystkie odpowiedzi, które pasują.
Przewodniczący Komisji Europejskiej powinien być wybierany w wyborach bezpośrednich przez obywateli UE.*
 Parlament Europejski powinien mieć możliwość zgłaszania projektów nowego prawa bez pośrednictwa Komisji Europejskiej.
Parlament Europejski powinien mieć prawo odwołania konkretnego komisarza bez konieczności odwoływania całego składu Komisji Europejskiej.
W wyborach do Parlamentu Europejskiego obok list narodowych powinna istnieć ogólnoeuropejska lista kandydatów, na których mogliby oddać swój głos wszyscy obywatele UE.*
 Państwa członkowskie powinny mieć możliwość wybierania zasad i polityk unijnych, które chcą realizować w ramach Wspólnoty i rezygnacji z tych zasad i polityk, które uważają za niekorzystne (np. swobodny przepływ osób i kapitału, polityka klimatyczna).
 Żadna z powyższych kwestii nie powinna być przedmiotem dyskusji w nadchodzącej kadencji Parlamentu Europejskiego.
 Nie mam zdecydowanej opinii w tej sprawie.

F.4.     Obecnie Unia Europejska nie ma prawa do tworzenia przepisów w kwestiach światopoglądowych i etycznych.   Które z poniższych stwierdzeń jest bliższe Pani/ Pana poglądom? Prosimy wybrać jedną odpowiedź.*

A. Powinno się zmierzać do ujednolicania na poziomie europejskim prawnych regulacji dotyczących kwestii światopoglądowych i etycznych.
B. Regulacje prawne dotyczące kwestii światopoglądowych i etycznych powinny pozostać wewnętrznymi sprawami państw narodowych.

Zdecydowanie A.Raczej A.takRaczej B.Zdecydowanie B.Nie mam zdecydowanej opinii w tej sprawie.

F.5.   Czy zgadza się Pani/ Pan z poniższą opinią? Prosimy wybrać jedną odpowiedź.
 Tak.Nie.Nie mam zdecydowanej opinii w tej sprawie.
Obywatele państw spoza Unii Europejskiej, którzy mieszkają w państwie członkowskim (tzw. stali rezydenci), powinni móc głosować w wyborach lokalnych oraz w wyborach do Parlamentu Europejskiego.tak  
Parlament Europejski powinien dążyć do uchwalenia przepisów (tzw. dyrektywy horyzontalnej) gwarantujących ochronę przed dyskryminacją ze względu na religię lub wyznanie, niepełnosprawność, wiek oraz orientację seksualną; w opiece zdrowotnej, edukacji, mieszkalnictwie oraz w dostępie do dóbr i usług powszechnie oferowanych.tak  
W Unii Europejskiej konieczna jest harmonizacja standardów dotyczących stosowania tymczasowego aresztowania (poprzez przyjęcie odpowiedniej dyrektywy).  tak

F.6.   Które z poniższych stwierdzeń jest bliższe Pani/ Pana poglądom? Prosimy wybrać jedną odpowiedź.

A. Większy wpływ na podejmowanie decyzji w UE powinny mieć ciała ponadnarodowe (np. Parlament Europejski, Komisja Europejska) prowadzące politykę na rzecz całej Wspólnoty.*
B. Większy wpływ na podejmowanie decyzji w UE powinny mieć rządy państw członkowskich wypracowujące każdorazowo odrębne porozumienia.

takZdecydowanie A.Raczej A.Raczej B.Zdecydowanie B.Nie mam zdecydowanej opinii w tej sprawie.

F.7.   Poza instytucjami unijnymi i państwami członkowskimi w procesie formułowania polityk Unii Europejskiej uczestniczą różne środowiska lobbystyczne, w tym poniżej wymienione. Ich przedstawiciele szukają poparcia dla spraw, które reprezentują, również u posłów do Parlamentu Europejskiego.    Jaka Pani/ Pana zdaniem powinna być ich rola w procesie formułowania polityk Unii Europejskiej? Należy przyporządkować podanym elementom stopień istotności na podanej skali.
 Większa niż obecnie.Taka sama jak obecnie.Mniejsza niż obecnie.Nie mam zdania w tej kwestii.
Związki zawodowe tak  
Organizacje przedsiębiorców tak  
Organizacje konsumenckietak   
Organizacje pozarządowetak   

F.8.   Parlament Europejski wezwał Komisję do wprowadzenia obowiązkowego rejestru lobbystów do 2017 roku. Jednocześnie organizacje pozarządowe postulują zwiększenie przejrzystości lobbingu w procesie stanowienia prawa w Unii Europejskiej.    Które z poniższych postulatów Pani/ Pan popiera? Prosimy wybrać wszystkie odpowiedzi, które pasują.
Wprowadzenie obowiązkowego rejestru lobbystów w instytucjach UE.
 Obowiązek udostępniania przez posłanki/ posłów oraz urzędników UE kalendarzy spotkań w formie on-line.
 Obowiązek udostępniania on-line dokumentów przekazywanych posłankom/ posłom oraz urzędnikom UE przez lobbystów.
Obowiązek publikowania on-line informacji na temat tego, kto i w jakim zakresie zgłosił propozycję legislacyjną w toku procesu prawodawczego w UE.
 Nie ma potrzeby wprowadzania nowych rozwiązań.
 Nie mam zdecydowanej opinii w tej sprawie.

F.9.     W mijającej kadencji najwięcej aktów prawnych, które Parlament Europejski współtworzył, zostało przyjętych w sprawach gospodarczych oraz monetarnych. Poniżej przedstawiliśmy niektóre kwestie, które staną się przedmiotem debaty w nadchodzącej kadencji Parlamentu Europejskiego.   Priorytetem Parlamentu Europejskiego w nadchodzącej kadencji w tym obszarze Pani/ Pana zdaniem powinno być: Prosimy wybrać wszystkie odpowiedzi, które pasują.
Kierowanie funduszy europejskich do słabiej rozwiniętych państw członkowskich.
Budowanie jednolitego rynku poprzez likwidowanie barier utrudniających przepływ osób, towarów, usług i kapitału między krajami UE oraz liberalizacja sektora usług.
Pogłębienie integracji strefy euro (np. utworzenie wspólnego budżetu, zwiększenie kompetencji członków unii walutowej w kwestiach gospodarczych).
Wprowadzenie silniejszej kontroli budżetów narodowych (ponad wymóg deficytu nieprzekraczającego 3 proc. PKB).
 Uwspólnotowienie długów publicznych państw członkowskich (np. za pomocą euroobligacji).*
 Nie mam zdecydowanej opinii w tej sprawie.

F.10.   Polska nie należy do strefy euro, ale jest od niej zależna. W debacie publicznej pojawiają się głosy, że strefa euro wymaga reformy, by była obszarem stabilniejszym i mniej narażonym na kryzysy.   Które z poniższych rozwiązań Pani/ Pan popiera? Prosimy wybrać wszystkie odpowiedzi, które pasują.
 Konieczna jest integracja polityczna strefy euro (m.in. powołanie ministra finansów strefy euro prowadzącego wspólną politykę fiskalną).
Konieczna jest integracja polityki budżetowej strefy euro (m.in. wspólny budżet strefy euro, euroobligacje).
Konieczne jest wprowadzenie pełnej unii bankowej (m.in. z jednolitym nadzorem, wspólną gwarancją depozytów i powołaniem jednego dla wszystkich bankowego funduszu ratunkowego, jednolitych zasad restrukturyzacji i bankructwa banków).
 Konieczne jest zmniejszenie zakresu pomocy dla państw Unii Europejskiej w sytuacji kryzysowej, by to rynek wymuszał prowadzenie przez nie gospodarnej polityki.
 Nie ma potrzeby wprowadzania reform strefy euro.
 Nie mam zdecydowanej opinii w tej sprawie.

F.11. Miejsce na ewentualne rozszerzenie, uzasadnienie lub skomentowanie odpowiedzi na powyższe pytanie.
Popieram wprowadzenie euroobligacji, uważam jednak, że powinny one być dobrze przygotowane i powinny im towarzyszyć rygorystyczne warunki, tak aby państwa członkowskie nie mogły "na gapę" korzystać z dyscypliny innych bez wpływu na własne koszty finansowania.

F.12.   Istnieją dwie koncepcje prowadzenia polityki wobec tzw. krajów peryferyjnych strefy euro (np. Cypru, Grecji, Hiszpanii, Portugalii) szczególnie dotkniętych kryzysem.    Które z poniższych stwierdzeń jest bliższe Pani/ Pana poglądom? Prosimy wybrać jedną odpowiedź.

A. Strefa euro powinna dążyć do integracji polityki fiskalnej, wprowadzenia euroobligacji, większego finansowego wsparcia gospodarek krajów peryferyjnych.
B. Strefa euro powinna mobilizować kraje peryferyjne do reform, przy jak najmniejszym wsparciu finansowym i przy zachowaniu niezależnej polityki fiskalnej.

Zdecydowanie A.takRaczej A.Raczej B.Zdecydowanie B.Nie mam zdecydowanej opinii w tej sprawie.

F.13.   Które z poniższych stwierdzeń jest bliższe Pani/ Pana poglądom? Prosimy wybrać jedną odpowiedź.

A. Europejska Wspólna Polityka Bezpieczeństwa i Obrony powinna koncentrować się na najbliższym sąsiedztwie UE (Afryka Północna, Europa Wschodnia).
B. Europejska Wspólna Polityka Bezpieczeństwa i Obrony powinna podejmować działania globalne.

Zdecydowanie A.Raczej A.takRaczej B.Zdecydowanie B.Nie mam zdecydowanej opinii w tej sprawie.

F.14.     Które z poniższych stwierdzeń jest bliższe Pani/ Pana poglądom? Prosimy wybrać jedną odpowiedź.
 Zdecydowanie się zgadzam.Raczej się zgadzam.Raczej się nie zgadzam.Zdecydowanie się nie zgadzam.Nie mam zdecydowanej opinii w tej sprawie.
Współpraca UE z Rosją w polityce bezpieczeństwa przyczyniłaby się do stabilizacji regionu. tak   
Państwa członkowskie UE powinny współpracować z Rosją w dziedzinie przemysłu obronnego.  tak  

F.15.   W celu walki z terroryzmem i poważną przestępczością Unia Europejska i jej państwa członkowskie mają prawne możliwości śledzenia obywateli przy wykorzystaniu danych elektronicznych. Działania podejmowane w interesie bezpieczeństwa publicznego mogą być również pretekstem do nadużywania prawa organów publicznych do kontroli obywateli.   Czy zgadza się Pani/ Pan z wymienionymi opiniami? Prosimy wybrać wszystkie odpowiedzi, które pasują.
Unia Europejska powinna wprowadzić szersze gwarancje ochrony obywateli w zakresie masowego zbierania i przechowywania (retencji) ich danych telekomunikacyjnych (np. billingów).
 Państwa członkowskie powinny mieć prawo do masowego zbierania i przechowywania wszelkich danych o obywatelach (m.in. danych internetowych, danych dot. podróży, danych bankowych).
 Państwa członkowskie powinny mieć prawo do stosowania tajnych programów szerokiej kontroli obywateli, takich jak PRISM.
 Państwa członkowskie powinny mieć prawo do tajnej współpracy służb wywiadowczych.
 Unia Europejska powinna wprowadzić bardziej restrykcyjne przepisy ograniczające gromadzenie danych przez firmy działające w Internecie.*
 Unia Europejska powinna wprowadzić bardziej restrykcyjne przepisy ograniczające gromadzenie danych internetowych przez instytucje publiczne w państwach członkowskich.
 Nie mam zdecydowanej opinii w tej sprawie.

F.16.   12 marca 2014 r. Parlament Europejski przyjął rezolucję w sprawie programów masowej inwigilacji i współpracy niektórych państw członkowskich, w tym Polski, z USA. Rezolucja zawiera zalecenia dla poszczególnych państw.    Które z wymienionych poniżej zaleceń Parlamentu Europejskiego dla Polski uważa Pani/ Pan za uzasadnione? Prosimy wybrać wszystkie odpowiedzi, które pasują.
Polska powinna zagwarantować, że już obowiązujące i uchwalane prawo oraz mechanizmy nadzoru dotyczące działalności agencji wywiadowczych będą zgodne z normami Europejskiej Konwencji Praw Człowieka oraz prawodawstwem Unii Europejskiej w dziedzinie ochrony danych.
 Polska powinna wyjaśnić zarzuty o prowadzenie działalności w zakresie nadzoru na masowa skalę (korzystanie przez służby wywiadowcze z danych telekomunikacyjnych przekazywanych przez firmy prywatne i wymiany tych danych oraz przekazywanie danych telekomunikacyjnych służbom wywiadowczym Stanów Zjednoczonych).
 Polska powinna wyjaśnić zarzuty o lokalizację na swoim terytorium sprzętu wywiadowczego Stanów Zjednoczonych bez kontroli Unii Europejskiej.
 Polski parlament powinien się zaangażować we współpracę organów nadzoru nad służbami wywiadowczymi na szczeblu europejskim.
 Kwestie współpracy Polski ze służbami wywiadowczymi nie powinny podlegać kontroli instytucji Unii Europejskiej.
 Nie mam zdecydowanej opinii w tej sprawie.

F.17.   Które z poniższych stwierdzeń jest bliższe Pani/ Pana poglądom? Prosimy wybrać jedną odpowiedź.

A. Polska polityka zagraniczna powinna polegać na jak najściślejszej współpracy z Unią Europejską i podporządkowaniu się kierunkom europejskiej polityki zagranicznej.
B. Polska polityka zagraniczna powinna przede wszystkim bronić politycznej i gospodarczej niezależności kraju.

Zdecydowanie A.takRaczej A.Raczej B.Zdecydowanie B.Nie mam zdecydowanej opinii w tej sprawie.

F.18.   Czy zgadza się Pani/ Pan z poniższym stwierdzeniem? Prosimy wybrać jedną odpowiedź.

W związku z zagrożeniem bezpieczeństwa Ukrainy państwa członkowskie powinny podejmować solidarnie decyzje wobec Rosji, nawet jeśli dla poszczególnych państw oznacza to stratę w wymianie handlowej.

Zdecydowanie się zgadzam.takRaczej się zgadzam.Raczej się nie zgadzam.Zdecydowanie się nie zgadzam.Nie mam zdecydowanej opinii w tej sprawie.

F.19.     Unia Europejska realizuje strategię zrównoważonego rozwoju m.in. poprzez ujednolicanie przepisów w zakresie ochrony środowiska krajów członkowskich.    Które z poniższych obszarów powinny być Pani/ Pana zdaniem przedmiotem zainteresowania UE? Prosimy wybrać wszystkie odpowiedzi, które pasują.
 Zrównoważony łańcuch dostaw w przemyśle rolniczym, gwarantujący stosowanie etycznych praktyk na każdym etapie.
 Zapobieganie grabieży ziemi (land grabbing) i zabezpieczenie prawa do żywności.
Zapobieganie zmianom klimatu poprzez zmniejszanie emisji gazów, wspieranie rozwoju odnawialnych źródeł energii (OZE) oraz ograniczanie zużycia energii.
Poprawa efektywności energetycznej oraz efektywności wykorzystania surowców i wody.
 Nie należy ujednolicać przepisów państw członkowskich w zakresie ochrony środowiska.
 Nie mam zdecydowanej opinii w tej sprawie.

F.20.   Polska zobowiązała się do przestrzegania unijnych norm ochrony środowiska związanych z czystością powietrza, oczyszczaniem ścieków czy oszczędzaniem wody. Jednak nie zawsze te normy spełnia.    Które z poniższych stwierdzeń jest bliższe Pani/ Pana poglądom? Prosimy wybrać jedną odpowiedź.

A. Polityka klimatyczna UE jest nieracjonalna ekonomicznie i realizować mogą ją tylko bogate państwa członkowskie. Dlatego ważne jest, by poszczególne kraje miały swobodę w wyborze obostrzeń środowiskowych, a Polska mogła koncentrować się na wzroście gospodarczym.
B. Polityka klimatyczna UE jest ważnym elementem gospodarki i niezależenie od poziomu rozwoju poszczególnych państw członkowskich przyczynia się do wzrostu gospodarczego. Państwa członkowskie powinny wspólnie realizować politykę klimatyczną UE.

Zdecydowanie A.Raczej A.takRaczej B.Zdecydowanie B.Nie mam zdecydowanej opinii w tej sprawie.

F.21.   W celu zapewnienia bezpieczeństwa energetycznego w Unii Polska proponuje przebudowę europejskiego rynku energii i uniezależnienie się państw członkowskich od rosyjskiej ropy i rosyjskiego gazu.    Które z proponowanych rozwiązań uważa Pani/ Pan za korzystne? Prosimy wybrać wszystkie odpowiedzi, które pasują.
W razie wstrzymania rosyjskich dostaw ropy i gazu do jednego z państw członkowskich niedobory byłyby uzupełniane w ramach zasady solidarności z magazynów energii gromadzonej przez pozostałe państwa członkowskie.
 Unia Europejska powinna lepiej wykorzystywać istniejące na jej terenie zasoby energetyczne – przede wszystkim węgiel.
Unia Europejska powinna rozwijać czyste technologie węglowe.
 Unia Europejska powinna ograniczać wsparcie inwestycji w OZE.
 Nie należy ograniczać wydobycia gazu łupkowego w Europie.
Należy przebudować rynek energii tak, by zakup ropy i gazu od Rosji mógł się odbywać wspólnie, a nie przez lokalne koncerny.
 Państwom członkowskim należy umożliwić handel energią pochodzącą z OZE.
 Należy dążyć do importu gazu ze Stanów Zjednoczonych.
Należy wzmacniać infrastrukturę energetyczną poprzez budowę europejskich łączy energetycznych i infrastruktury pozwalającej na przesyłanie gazu pomiędzy państwami (interkonektorów).
 Nie mam zdecydowanej opinii w tej sprawie.

F.22.   Czy zgadza się Pani/ Pan z poniższymi stwierdzeniami? Prosimy wybrać wszystkie odpowiedzi, które pasują
 Zdecydowanie się zgadzam.Raczej się zgadzam.Raczej się nie zgadzam.Zdecydowanie się nie zgadzam.Nie mam zdecydowanej opinii w tej sprawie.
W nadchodzącej kadencji Parlamentu Europejskiego warto przyjąć rozwiązania sprzyjające rozwojowi energii prosumenckiej, obywatelskiej – ułatwiające obywatelom zostanie producentami energii (nie tylko jej konsumentami) i wytwarzanie energii z małych instalacji wykorzystujących źródła odnawialne.tak    
W Unii Europejskiej nie powinny powstawać żadne nowe elektrownie atomowe.*  tak  
Unia Europejska powinna ustalić bardziej restrykcyjne limity emisji gazów cieplarnianych i szkodliwych pyłów.*    tak
Należy określić wiążące cele w zakresie poprawy efektywności energetycznej i oszczędzania energii dla UE i poszczególnych państw członkowskich.  tak   

F.23.   Obywatele Unii mają prawo do swobodnego przemieszczania się, osiedlania, uczenia się, pracy oraz prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium państw UE. Wzrasta dzięki temu liczba pracowników mobilnych, co przynosi korzyści gospodarcze poszczególnym krajom. Niektóre państwa (np. Wielka Brytania) zaczynają jednak wyrażać sprzeciw wobec migrantów wewnątrz Unii, którzy korzystają z pomocy społecznej, nazywając to tzw. turystyką socjalną.   Czy zgadza się Pani/ Pan z poniższymi stwierdzeniami? Prosimy wybrać wszystkie odpowiedzi, które pasują.
Prawo do swobodnego przemieszczania się, osiedlania, nauki i pracy jest podstawą wspólnego rynku UE i prawem traktatowym – dotyczy wszystkich państw członkowskich i nie powinno ulegać zmianie.
Potrzebne są dodatkowe przepisy wzmacniające pozycję osób przemieszczających się wewnątrz UE i zapobiegające ich dyskryminacji.
 Należy wprowadzić przepisy ograniczające prawa socjalne osób przemieszczające się wewnątrz UE.
 Państwa członkowskie powinny mieć większe możliwości ograniczania pobytu osób, które nie mają wystarczających środków na utrzymanie i korzystają z pomocy.
 Państwa członkowskie powinny mieć dowolność w ustalaniu reguł wobec migrantów zarobkowych będących obywatelami UE.
 Nie mam zdecydowanej opinii w tej sprawie.

F.24.     Problemem współczesnej Europy jest wysoki wskaźnik bezrobocia wśród młodych ludzi. Parlament Europejski może wpływać na kształt i uruchamianie instrumentów, które mogłyby się przyczynić do poprawy sytuacji młodych. Dotyczą one między innymi kształcenia oraz rozwoju (np. program Erasmus +).   Na które z poniższych propozycji należałoby Pani/ Pana zdaniem położyć szczególny nacisk? Prosimy wybrać maksymalnie 3 kwestie.
 Europejska współpraca w dziedzinie młodzieży powinna być zastąpiona jednolitą europejską polityką na rzecz młodzieży.
 Unia Europejska powinna podjąć się wspólnej reformy szkół wyższych mającej na celu podniesienie ich poziomu i dostosowanie programów nauczania do potrzeb rynku pracy.
Unia Europejska powinna wspierać mobilność edukacyjną i zawodową młodzieży.
Unia Europejska powinna wspierać państwa członkowskie w wyrównywaniu szans młodzieży wykluczonej (np. z terenów wiejskich).
Unia Europejska powinna podejmować działania mające na celu rozpoznanie i uznawanie kompetencji uzyskanych w ramach edukacji pozaformalnej.
 Obecne uregulowania w zakresie polityki wobec młodych w UE są zadowalające.
 Nie mam zdecydowanej opinii w tej sprawie.

F.25.   Które z poniższych stwierdzeń jest bliższe Pani/ Pana poglądom? Prosimy wybrać jedną odpowiedź.

A. Problemem Unii Europejskiej jest niski przyrost naturalny, zwiększająca się liczba osób starszych oraz brak pracowników w niektórych sektorach gospodarki, dlatego w interesie Europy jest większe otwarcie granic dla migrantów zarobkowych z państw trzecich.*
B. Problemy Unii Europejskiej – niski przyrost naturalny, zwiększająca się liczba osób starszych oraz brak pracowników w niektórych sektorach gospodarki – powinny być rozwiązywane przez skuteczniejsze wykorzystanie zasobów siły roboczej wewnątrz UE i ograniczanie napływu migrantów zarobkowych z państw trzecich.

Zdecydowanie A.takRaczej A.Raczej B.Zdecydowanie B.Nie mam zdecydowanej opinii w tej sprawie.

F.26.   Według europejskich badań (m.in. Eurostat, 2012) kobiety częściej od mężczyzn mogą poszczycić się tytułem naukowym, jednak są rzadziej zatrudniane – zwłaszcza, jeśli mają lub chcą mieć dzieci.   Które z poniższych stwierdzeń jest bliższe Pani/ Pana poglądom? Prosimy wybrać jedną odpowiedź.

A. Parlament Europejski powinien wspierać zmiany legislacyjne i inne działania na rzecz równouprawnienia kobiet w biznesie i życiu publicznym.
B. Udział kobiet w biznesie czy życiu publicznym nie powinien być sterowany za pomocą przepisów unijnych.

takZdecydowanie A.Raczej A.Raczej B.Zdecydowanie B.Nie mam zdecydowanej opinii w tej sprawie.

F.27.   Parlament Europejski współdecyduje o przepisach, które mają bezpośredni wpływ na prawa konsumenckie obywateli Unii.    Które z poniższych kwestii Pani/ Pana zdaniem powinny być w pierwszej kolejności przedmiotem zmian lub dodatkowych regulacji?  Prosimy wybrać maksymalnie 3 kwestie. 
 Trwają prace nad regulacjami dotyczącymi usług płatniczych, m.in. nad przyjęciem limitu opłat pobieranych przez operatorów kart z tytułu transakcji płatniczych dokonanych za pomocą kart płatniczych (tzw. interchange fee). Należy uchwalić takie przepisy, które uniemożliwią operatorom kart płatniczych obciążenie konsumentów w zamian innymi kosztami.
Banki zaostrzyły kryteria udzielania kredytów. Skutkiem tego jest rozwój rynku pożyczek pozabankowych, tzw. chwilówek. Na poziomie UE należy doprowadzić do regulacji pożyczek pozabankowych.
 Wzrasta liczba kredytów niespłacanych w terminie. Na poziomie UE należy uruchomić specjalny program pomocowy dofinansowujący i edukujący osoby nadmiernie zadłużone.
 Należy wprowadzić sankcje dla operatorów internetu, którzy dostarczają usługi niższej jakości, niż wynika to z umowy podpisanej przez konsumenta.
Mimo dynamicznego rozwoju handlu elektronicznego tylko ok. 10 proc. konsumentów kupuje w innym państwie. Jedną z przyczyn może być fakt, że koszty dostarczenia paczek do innych krajów UE na ogół są o 50 proc. wyższe od dostaw krajowych. Należy przyjąć przepisy, które doprowadzą do obniżenia opłat za przesyłki transgraniczne.
 Osoba, która wykupiła wczasy z biurem podróży, powinna mieć możliwość bezkosztowej rezygnacji bez podawania przyczyny przez określony czas przed rozpoczęciem podróży.
 Należy zakazać przewoźnikom lotniczym automatycznego anulowania lotu powrotnego w sytuacji, w której pasażer kupił bilet „tam i z powrotem”, ale nie odbył pierwszego z lotów (np. z powodu spóźnienia).
 Przewoźnicy lotniczy powinni wzorem biur podróży mieć zabezpieczenie na wypadek swojej niewypłacalności (np. w postaci umowy ubezpieczenia lub gwarancji bankowej).
 Nie mam zdecydowanej opinii w tej sprawie.

F.28.   Czy zgadza się Pani/ Pan z poniższym stwierdzeniem? Prosimy wybrać jedną odpowiedź.

Powszechne posiadanie umiejętności cyfrowych wpłynie na zmniejszenie poziomu bezrobocia w państwach członkowskich.

takTakNieNie mam zdecydowanej opinii w tej sprawie.

F.29. Jeśli odpowiedź TAK: Prosimy podać, w jaki sposób konkretne kompetencje cyfrowe mogłyby podnieść szanse na rynku pracy wybranej grupy zawodowej lub społecznej zagrożonej bezrobociem. 
Brak kompetencji cyfrowych stanowi dziś barierę wejścia na rynek pracy. Zwiększenie kompetencji cyfrowych daje dużą szansę na wyeliminowanie tej bariery wstępnej.

F.30.   Regiony w Unii Europejskiej dzielone są ze względu na stopień rozwoju. W zależności od kategorii muszą wydatkować swoje środki z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego (EFRR) w określonych ramach. Na przykład regiony rozwinięte zobowiązane są przeznaczyć 20 proc. środków na projekty związane z gospodarką niskoemisyjną, a regiony słabo rozwinięte tylko 12 proc.   Które z poniższych stwierdzeń jest bliższe Pani/ Pana poglądom? Prosimy wybrać jedną odpowiedź.

A. Narzucone przez UE ramy wydatkowania środków z funduszy europejskich są niepotrzebne. To państwa członkowskie najlepiej zdecydują, które przedsięwzięcia zrealizują regiony.
B. Narzucone przez UE ramy wydatkowania środków z funduszy europejskich są potrzebne. Dzięki nim można skuteczniej wzmacniać spójność gospodarczą i społeczną regionów Unii.

Zdecydowanie A.Raczej A.takRaczej B.Zdecydowanie B.Nie mam zdecydowanej opinii w tej sprawie.

F.31.   Pomoc rozwojowa jest narzędziem wspierania rozwoju społeczeństw w krajach rozwijających się. Zgodnie z danymi raportowanymi do OECD UE jest największym światowym darczyńcą, świadcząc ponad połowę całkowitej globalnej oficjalnej pomocy rozwojowej (w 2012 r. pomoc rozwojowa UE wyniosła 0,43 proc. dochodu narodowego brutto UE, czyli 55,2 mld EUR).    Które z poniższych stwierdzeń jest bliższe Pani/ Pana poglądom? Prosimy wybrać jedną odpowiedź.

A. Pomoc rozwojowa powinna być mniejsza niż obecnie - w dobie kryzysu gospodarczego UE powinna skupić się na wspieraniu społeczeństw europejskich i rozwoju własnego potencjału.
B. Należy zwiększać pomoc rozwojową – zasada solidarności leży u podstaw Unii Europejskiej.*

Zdecydowanie A.Raczej A.takRaczej B.Zdecydowanie B.Nie mam zdecydowanej opinii w tej sprawie.

F.32.   Kraje rozwijające się posiadają duże zasoby taniej siły roboczej. Korzystają z niej europejskie firmy, co sprzyja obniżeniu cen wyprodukowanych towarów.  Kiedy jednak w 2013 r. zawalił się budynek fabryk odzieżowych w Bangladeszu, zabijając 1129 pracowników, częściej zaczęto mówić o kontrowersjach związanych z działalnością niektórych gałęzi przemysłu, m.in. o: niebezpiecznych warunkach pracy, zatrudnianiu nieletnich, głodowych wynagrodzeniach w łańcuchach dostaw.   Które z poniższych stwierdzeń jest bliższe Pani/ Pana poglądom? Prosimy wybrać wszystkie, które pasują. 
Instytucje unijne powinny interesować się ochroną praw człowieka i monitorować warunki pracy w krajach rozwijających się.
 Warunki pracy w fabrykach korzystających z taniej siły roboczej w krajach rozwijających się powinni kontrolować przedsiębiorcy i lokalne organizacje do tego powołane.
 W umowach i politykach handlowych pomiędzy UE a krajami rozwijającymi się Unia Europejska powinna zawrzeć klauzule dotyczące przestrzegania praw człowieka, w tym bezpiecznych i godnych warunków pracy, jako wymóg wzajemnych relacji handlowych.
Unia Europejska powinna walczyć z nieuczciwymi praktykami handlowymi na swoim obszarze i stosować nacisk na europejskie przedsiębiorstwa korzystające z taniej siły roboczej w krajach rozwijających się.
 Wprowadzanie dobrych praktyk przez firmy powinno być dobrowolne i funkcjonować w ramach ich strategii społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR).
 Powinno się dążyć do tego, by przestrzeganie Wytycznych ONZ ds. Biznesu i Praw Człowieka było obowiązkowe dla europejskich firm.
 Nie mam zdecydowanej opinii w tej sprawie.

G. Materiały

G.1. Fotografia  

G.2. Materiały wyborcze  

* Zobacz, jak na te pytania odpowiedziały ogólnopolskie komitety na Latarnik Wyborczy.

Kwestionariusz współtworzyli: Centrum Edukacji Obywatelskiej, Tomasz Chmal, Agata Dudek, Federacja Konsumentów, Forum Obywatelskiego Rozwoju, Fundacja Kupuj Odpowiedzialnie, Fundacja Nowoczesna Polska, Fundacja Panoptykon, Fundacja Szansa na Przyszłość, Grupa Zagranica, Helsińska Fundacja Praw Człowieka, Instytut Spraw Obywatelskich, Instytut Spraw Publicznych, Koalicja Klimatyczna, Polska Rada Organizacji Młodzieżowych, Polskie Stowarzyszenie Sprawiedliwego Handlu „Trzeci Świat i My”, Polskie Stowarzyszenie Energetyki Wiatrowej, Projekt: Polska, Sieć Obywatelska – Watchdog Polska, Leszek Skiba, Stowarzyszenie Interwencji Prawnej, Katarzyna Szajewska, Szkoła Liderów, Urszula Żurek-Kucharska.

Zgodność z pozostałymi kandydatami
Najbardziej zgodni
Imię i nazwisko
Komitet
Liczba wspólnych pytań
Zgodność
Danuta JazłowieckaPlatforma Obywatelska2587%
Lidia Geringer de OedenbergSojusz Lewicy Demokratycznej-Unia Pracy2985%
Michał BoniPlatforma Obywatelska2883%
Wojciech OlejniczakSojusz Lewicy Demokratycznej-Unia Pracy2981%
Marcin ŚwięcickiPlatforma Obywatelska2981%
Maciej KowalskiEuropa Plus Twój Ruch2981%
Elżbieta Streker-DembińskaSojusz Lewicy Demokratycznej-Unia Pracy2980%
Joanna SenyszynSojusz Lewicy Demokratycznej-Unia Pracy2980%
Daniel KozdębaSojusz Lewicy Demokratycznej-Unia Pracy2979%
Sławomir KopycińskiEuropa Plus Twój Ruch2579%
Najmniej zgodni
Imię i nazwisko
Komitet
Liczba wspólnych pytań
Zgodność
Grzegorz BenedykcińskiPolskie Stronnictwo Ludowe535%
Krzysztof SzpanelewskiNowa Prawica – Janusza Korwin-Mikke1841%
Piotr UścińskiPrawo i Sprawiedliwość1144%
Adrian MegerNowa Prawica – Janusza Korwin-Mikke2444%
Piotr LisieckiRuch Narodowy2945%
Agata JanuszRuch Narodowy2145%
Tomasz KrawczyszynNowa Prawica – Janusza Korwin-Mikke2746%
Magdalena WysińskaNowa Prawica – Janusza Korwin-Mikke1246%
Stanisław OżógPrawo i Sprawiedliwość1246%
Maciej WiśniewskiRuch Narodowy1946%
Google Fundusz Inicjatyw Obywatelskich EEA Grants Fundacja imienia Stefana Batorego Polska Fundacja Dzieci i Młodzieży Międzynarodowy Fundusz Wyszehradzki

Projekt realizowany w ramach programu Obywatele dla Demokracji, finansowanego z Funduszy EOG.

Wyrażone w niniejszej publikacji opinie są poglądami jej Autora.

Zapoznaj się z naszą polityką prywatności.