Powstała gra, która uczy, jak chronić się przed fejkami i dezinformacją

Na stronie GetBadNews.pl. znajduje się gra, dzięki której użytkownicy Internetu poznają  mechanizmy dezinformacji w sieci. Jest ona adresowana do osób powyżej 15-tego roku życia. Pod adresem GetBadNews.pl/Junior młodsi znajdą wersję szkolną. Imituje ona stronę internetową szkoły i jest idealnym narzędziem edukacyjnym, pomocnym w pracy nauczycieli i edukatorów.

W „Bad News” gracz wciela się w rolę twórcy zamanipulowanych treści i teorii spiskowych. Tak poznaje techniki i metody działania autorów fałszywych informacji. Grający zdobywa wiedzę, a więc rodzaj informacyjnej „odporności”, która - w założeniu twórców gry - chronić go będzie przed negatywnymi skutkami dezinformacji w Internecie. Ale nawet w tej grze nie można przesadzić z kłamstwem. Produkowanie zbyt oczywistych bredni obniża wiarygodność serwisu do zera, a to powoduje utratę czytelników i przegraną.

Za pełną humoru treścią internetowej gry edukacyjnej „Bad News” kryje się poważny problem: jak chronić siebie i innych przed nieprawdziwymi, zwodniczymi treściami, na które codziennie trafiamy w mediach społecznościowych. Podanie „szczepionki”, to jeden z pomysłów.

Bad News dostępna jest na stronie: GetBadNews.pl. Gra została napisana z myślą o młodzieży powyżej lat 15. i dorosłych użytkownikach Internetu. Dla 8-10 latków przygotowano odrębną wersję. Poznają one wybrane mechanizmy dezinformacji w sieci na przykładzie szkolnej strony internetowej. Gra, dostępna pod adresem GetBadNews.pl/Junior, może służyć jako narzędzie edukacyjne dla nauczycieli.

„W grze wchodzisz na chwilę w buty kogoś, kto naprawdę próbuje cię oszukać. Zgodnie z naukową teorią inokulacji takie doświadczenie powinno wzmocnić twoje umiejętności rozpoznawania technik propagandy. Nasza gra tworzy »mentalne przeciwciała«, które budują odporność na szybkie rozprzestrzenianiem się wirusa dezinformacji w sieci” – mówi Jon Roozenbeek, badacz z Katedry Studiów Słowiańskich Uniwersytetu w Cambridge, jeden z twórców gry.

Bad News służy również naukowcom badającym kompetencje medialne użytkowników Internetu.

Zobacz najnowsze

Partnerem gry w Polsce jest Stowarzyszenie61/MamPrawoWiedziec.pl, a autorką tłumaczenia – dr Ewa Modrzejewska, medioznawca, adiunkt w Zakładzie Retoryki i Mediów w Instytucie Polonistyki Stosowanej UW, od lat związana z MamPrawoWiedziec.pl.

Pierwowzór gry powstał w 2017 roku w Holandii, stworzyła go organizacja DROG – walcząca z rozpowszechnianiem dezinformacji. Następnie, we współpracy z naukowcami z Uniwersytetu w Cambridge w Wielkiej Brytanii, przygotowano tłumaczenie na angielski oraz 10 kolejnych języków. Dziś „Bad News” ma wersje: bośniacką, czeską, niderlandzką, angielską, niemiecką, grecką, mołdawską, rumuńską, serbską, słoweńską, szwedzką i w języku esperanto.

Firma Gusmanson (www.gusmanson.nl), za stworzenie grafiki do gry, otrzymała wyróżnienie Fast Company Design Awards oraz nominację do nagrody Beazley Design of the Year w Muzeum Designu w Londynie.

Więcej informacji: ewa.modrzejewska@art6.pl.