|
Byłem sprawozdawcą dwóch raportów: na temat przyszłości europejskiej polityki sportu w listopadzie 2021 oraz przyszłości europejskiego sektora księgarskiego we wrześniu 2023.
Jedyny w tej kadencji raport nt. europejskiej polityki sportowej, w którym przedstawiłem nowe spojrzenie na zarządzanie, włączenie społeczne, finansowanie oraz przygotowanie sportu do długoterminowych wyzwań, takich jak odbudowa po pandemii, zwiększenie aktywności fizycznej, innowacje i wpływ sportu na środowisko. Mój raport wskazuje potrzebę większej widoczności polityki sportowej, wzmocniona współpracę między instytucjami oraz sektorem sportu. Raport potępił powstanie Superligi, uznając ją za zagrożenie dla europejskiego modelu sportu opartego na wartościach oraz krytykuje jednocześnie plany organizowania Pucharu Świata w Piłce nożnej co dwa lata Co więcej, sprzeciwiamy się organizowaniu dużych wydarzeń sportowych w państwach, w których łamane są prawa człowieka. Potrzeba również osiągnąć właściwą równowagę między realizacją komercyjnych interesów a funkcjami społecznymi sportu oraz bardziej sprawiedliwa redystrybucja między sportem zawodowym a amatorskim
Konieczne jest również nowe spojrzenie na zarządzanie sportem oraz więcej kobiet na stanowiskach menadżerskich w sporcie. W obliczu narastających problemów związanych z otyłością i brakiem aktywności, zwłaszcza wśród młodych ludzi, sugeruje zwiększenie aktywności fizycznej w szkołach i poza nimi. Sport powinien korzystać ze zwiększonej części finansowania nie tylko w ramach polityki spójności, ale także z nowego instrumentu na rzecz odbudowy i odporności, w przyszłych programach, takich jak Erasmus+.
Raport na temat przyszłości europejskiego sektora książek to pierwszy od ponad dekady raport i został przyjęty ogromną większością głosów, będąc ważnym sygnałem wsparcia dla tego sektora. Europejski sektor książek jest jedną z największych branż kultury i przemysłu twórczego w UE, publikując około 600 000 tytułów rocznie. Większość czołowych wydawców to wydawcy europejscy.
Rezolucja Parlamentu Europejskiego wzywa do zapewnienia odpowiedniego wsparcia finansowego dla sektora, przy jednoczesnym finansowaniu badań i innowacji poświęconych dostępności książek i ich ekologicznej produkcji. Proponuje wprowadzenie „bonów kulturalnych”, które mogłyby ułatwić zakup książek oraz wprowadzenia zerowej stawki VAT na książki w państwach członkowskich, niezależnie od ich formatu, aby książki, jako towary pierwszej potrzeby, były bardziej przystępne cenowo i dostępne dla społeczeństwa. Jednym z celów sprawozdania jest podjęcia działań na szczeblu krajowym w celu promowania czytelnictwa od najmłodszych lat. Uznaje rolę niezależnych księgarni, które stanowią podstawę społeczności lokalnych i wzywa Komisję Europejską, aby stworzyła oznaczenie dla niezależnych księgarni w UE. Apeluje o zapewnienie kompatybilności e-książek na wszystkich urządzeniach, aby konsumenci mieli zapewniony dostęp do wszelkich e-książek, ich odczytu, przechowywania i przekazywania w dowolnym formacie.
|
Pełniłem rolę sprawozdawcy w przypadku obu raportów. |
|
Pracowałem nad rewizją Rozporządzenia 95/93 dotyczącego przydzielenia czasu na start i lądowanie na lotniskach wspólnoty europejskiej. Mimo iż przez pięć lat nie udało się procedować ww. rewizji (poprzez blokadę procesu przez Radę Europejską), jako sprawozdawca do Rozporządzenia miałem przyjemność brać czynny udział w pracach nad aktami delegowanymi, które w związku z wybuchem pandemii COVID-19 były konieczne, aby utrzymać konkurencyjność europejskich linii lotniczych na globalnym rynku.
W marcu 2020, kiedy światowy, pasażerski ruch lotniczy stanął w miejscu, przyjęliśmy w trybie pilnym - według zasady 163 Parlamentu Europejskiego - projekt ustawy zmieniającej Rozporządzenie 95/93 w sprawie wspólnych zasad przydziału slotów na lotniskach UE. Propozycja reagowała na szybkie rozprzestrzenianie się przypadków COVID-19, co doprowadziło do znacznego spadku liczby lotów. Miało to na celu wsparcie linii lotniczych poprzez tymczasowe zawieszenie zasad korzystania z tak zwanych „slotów” lotniskowych. Był to jeden z trzech pierwszych „dossiers” procedowanych przez Parlament Europejskich w odpowiedzi na wybuch globalnego kryzysu zdrowotnego.
Następnym etapem pomocowym dla linii lotniczych był szereg aktów delegowanych nad którymi miałem przyjemność pracować. Celem tych aktów było stopniowe dostosowywanie się sektora lotniczego do potrzeb pasażerów, przy zachowaniu konkurencyjności pomiędzy liniami lotniczymi. Wraz z poluzowywaniem obostrzeń oraz pojawieniem się paszportu Covidowego, rosło zapotrzebowanie na podróże. Dzięki temu linie lotnicze mogły stopniowo otwierać się na rynek. Zgodnie z Rozporządzeniem 95/93 linie lotnicze muszą wykorzystać 80% przyznanych im slotów, aby zachować pełną pulę slotów na kolejne sezony rozkładu lotów. Nowe propozycje aktów delegowanych podnosiły ten próg z 0%, które obowiązywało od marca 2020 do 75% w październiku 2022. Wprowadzały one również szereg warunków, które miały zapewnić efektywne wykorzystanie zdolności lotnisk i uniknąć szkody dla konkurencji po pandemii COVID-19.
|
Jako kontrsprawozdawca z Polski starałem się aby zmiany wprowadzane w aktach delegowanych, jak najlepiej odzwierciedlały potrzeby Polskich Linii Lotniczych LOT, które jako jedne z najstarszych linii lotniczych, oraz które nie podlegają zewnętrznemu kapitałowi, stanowią nasze polskie dziedzictwo narodowe.
Przy okazji starałem się znaleźć równowagę pomiędzy potrzebami dużych - tak zwanych „legacy carriers” - linii lotniczych oraz potrzebami prywatnych linii lotniczych, często nazywanych „low-cost”, które stanowią dziś nieodzowną część Europejskiego ekosystemu lotniczego.
|
|
Dzięki moim staraniom przyjęliśmy nowy program Kreatywna Europa na lata 2021-2027. Jest to największy program, wspierający artystów i twórców, sektor mediów oraz kultury, m.in. książki, muzykę czy kino, z największym budżetem 2,6 mld euro czyli ponad 11 miliardów złotych w historii, który negocjowałem z ramienia grupy EPL. Pracowałem też nad raportem na temat prawidłowego wdrożenia tego programu. Program Kreatywna Europa promuje europejską wartość kulturową i artystyczną oraz zapewnia wsparcie małym i średnim przedsiębiorstwom, organizacjom non-profit i organom publicznym sektora kultury i sektora kreatywnego. Pomaga artystom i twórcom rozwijać swoje pomysły i dzielić się nimi na poziomie europejskim. Zachęca do zrównoważonego wzrostu i tworzenia miejsc pracy oraz zapewnia organizacjom kreatywnym dostęp do międzynarodowych możliwości, rynków i odbiorców.
|
Byłem kontrsprawozdawcą do rozporządzenia w sprawie stanowiska Rady przyjętego w pierwszym czytaniu w celu przyjęcia rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego program „Kreatywna Europa” (2021–2027) oraz do raportu wdrożenia Programu z ramienia Grupy Europejskiej Partii Ludowej.
|