Nowe prawa: zmienia się skład Państwowej Komisji Wyborczej

Kadencja obecnej PKW wygasła z początkiem nowej kadencji Sejmu. Nowy skład po raz pierwszy zostanie wybrany przez posłów. Zmieniły się również wymagania stawiane kandydatom.

#częściowo weszło we wtorek, 12 listopada

  • Wraz z końcem kadencji parlamentu wygasła kadencja składu Państwowej Komisji Wyborczej (PKW). 
  • Prezydent ma 100 dni od daty wyborów na powołanie nowego składu (termin mija w styczniu 2020 r.). Do posiedzenia otwierającego prace nowej PKW będzie ona działać w starym składzie. 
  • W skład nowej PKW wejdą: sędzia Trybunału Konstytucyjnego wskazany przez Prezesa TK; sędzia Naczelnego Sądu Administracyjnego wskazany przez Prezesa NSA oraz 7 osób wybranych przez Sejm (wskazanych przez kluby parlamentarne). Wcześniej skład PKW wskazywały tylko środowiska sędziowskie (wybierał ich TK, NSA i Sąd Najwyższy).
  • Osoby wybierane przez Sejm muszą spełnić następujące wymagania: mieć kwalifikacje sędziowskie (m.in. egzamin i aplikacja sędziowska, ale nie muszą mieć doświadczenia zawodowego) albo co najmniej 3 lata stażu pracy na stanowisku prokuratora, Prezesa Prokuratorii Generalnej RP, jej wiceprezesa lub radcy lub 3 lata wykonywania w Polsce zawodu adwokata, radcy prawnego lub notariusza albo staż pracy w polskiej szkole wyższej, w Polskiej Akademii Nauk, w instytucie badawczym lub innej placówce naukowej i tytuł naukowy profesora albo doktora habilitowanego nauk prawnych.
  • Kadencja członków PKW wybranych przez Sejm odpowiada kadencji Sejmu i wygasa 150 dni od wyborów parlamentarnych. Członkowie wybierani przez TK i NSA sprawują funkcję przez 9 lat.

Ścieżka prac nad projektem ustawy o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych

#częściowo weszło w środę, 13 listopada

  • Minister finansów uzyskał dostęp do wykazu studentów i osób ubiegających się o stopień doktora. Wśród uzyskanych informacji są daty rozpoczęcia i zakończenia studiów oraz imię, nazwisko, data urodzenia i numer PESEL. Minister wykorzysta te dane na potrzeby Krajowej Administracji Skarbowej, która zajmuje się m.in. udzielaniem informacji podatkowych, interpretacją prawa podatkowego czy zapobieganiem przestępczości podatkowej. 

Zobacz najnowsze

Ścieżka prac nad projektem ustawy o zmianie ustawy o postępowaniu egzekucyjnym w administracji oraz niektórych innych ustaw

#weszło w czwartek, 14 listopada

  • Od 2022 r. co pięć lat w Polsce będą sporządzane strategiczne mapy hałasu z wykorzystaniem wspólnych dla Unii Europejskiej metod obliczeniowych hałasu. Państwa członkowskie tworzyły takie mapy już od 2007 r., ale miały dowolność w stosowaniu metod,, przez co dane nie były jednolite i trudno było dokonać oceny sytuacji dla całej UE.
  • Władze miast powyżej 100 tys. mieszkańców oraz zarządcy dróg, linii kolejowych i lotnisk będą sporządzać mapy hałasu i dostarczać dane do Głównego Inspektoratu Ochrony Środowiska. Za niewywiązanie się z tego obowiązku grożą kary finansowe.
  • Marszałkowie województw będą opracowywać programy ochrony przed hałasem dotyczące wszystkich terenów objętych strategiczną mapą hałasu, a nie tylko terenów, na których przekroczono dopuszczalny poziom hałasu, tak jak było dotychczas.

Ścieżka prac nad projektem ustawy o zmianie ustawy - Prawo ochrony środowiska