Emocje wokół edukacji zdrowotnej. Czego dokładnie będą uczyć się dzieci?
2025-09-01
Pierwszy dzwonek nowego roku szkolnego za nami. Wkrótce uczniowie rozpoczną naukę nowego przedmiotu: edukacji zdrowotnej. Podstawa programowa budzi emocje, a dyskusje na jej temat trwają od wielu miesięcy. Czego dokładnie uczniowie będą się uczyć na lekcjach edukacji zdrowotnej?
W roku szkolnym 2025/2026 edukacja zdrowotna jest przedmiotem nieobowiązkowym. Zajęcia nie podlegają ocenie, a (nie)uczestniczenie w nich nie ma wpływu na ukończenie szkoły. Aby „wypisać” się z edukacji zdrowotnej, rodzice uczniów (lub pełnoletni uczniowie samodzielnie) muszą do 25 września zgłosić dyrektorowi szkoły rezygnację z udziału w zajęciach.
Wcześniej dyrektorzy szkół mają obowiązek zorganizowania spotkania informacyjnego dla rodziców oraz pełnoletnich uczniów, aby przedstawić m.in. cele i treści programu nauczania nowego przedmiotu.
Edukacja zdrowotna będzie prowadzona w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych (liceum, technikum i szkole branżowej I stopnia):
w szkołach podstawowych 1 godzina tygodniowo w klasach IV-VIII (w klasie VIII tylko pierwszy semestr),
w szkołach ponadpodstawowych 1 godzina tygodniowo przez 2 lata w klasach I-III (do wyboru – np. w klasie I i II).
Prace nad przedmiotem „edukacja zdrowotna" rozpoczęły się w półtora roku temu. 12 kwietnia 2024 r. ministra edukacji Barbara Nowacka (KO), ministra zdrowia Izabela Leszczyna (KO) oraz minister sportu i turystyki Sławomir Nitras (KO) ogłosili inaugurację prac w czasie wspólnej konferencji prasowej.
Pierwotnie zakładano, że będzie to przedmiot obowiązkowy, zwolenniczką takiego rozwiązania jest chociażby sama ministra edukacji. Na początku 2025 r. pojawił się jednak zgrzyt w koalicji rządzącej – wicepremier i minister obrony narodowej Władysław Kosiniak-Kamysz (PSL) oznajmił w trakcie konferencji prasowej, że edukacja zdrowotna nie będzie obowiązkowa. Również Rafał Trzaskowski, jako kandydat na prezydenta z ramienia KO, uznał, że o uczestnictwie dzieci w lekcjach o zdrowiu powinni decydować rodzice.
Władysław Kosiniak-Kamysz:
Edukacja młodzieży na temat zdrowia jest potrzebna. Ale nie może ona być podlana żadnym sosem ideologicznym. To ma być przekazana realna i rzetelna wiedza, a nie jakiekolwiek ideologie, ani prawicowe, ani lewicowe. Jeżeli coś będzie dobrowolne, a tutaj następuje zmiana, że ten przedmiot będzie dobrowolny, to druga przesłanka, która ważna jest dla PSL-u, konstytucyjna, że to rodzice decydują o wychowaniu swoich dzieci, będzie spełniona.
konferencja prasowa w Szczecinie, 12.01.2025
Rafał Trzaskowski:
Uważam, że oczywiście taka edukacja zdrowotna jest potrzebna, ale powinna być dobrowolna, tutaj zdanie powinno być pozostawione rodzicom. Tak będzie, myślę, lepiej dla nas wszystkich.
konferencja prasowa w Warszawie, 13.01.2025
Wkrótce potem ministra Barbara Nowacka ogłosiła, że w roku szkolnym 2025/2026 edukacja zdrowotna będzie przedmiotem nieobowiązkowym. Podkreślała przy tym, że decyzja została podjęta po rozmowach z nauczycielami, a nie w wyniku protestów innych polityków.
Organizacje działające na rzecz edukacji zwracały jednak uwagę, że główny postulat był inny: edukacja zdrowotna mogłaby wejść do szkół jako obowiązkowa, ale od roku 2026/2027, tak aby była spójna z nowymi podstawami programowymi w ramach całościowej reformy edukacji oraz by dać czas na odpowiednie przygotowanie nauczycieli. O to samo apelowała m.in. Rzeczniczka Praw Dziecka i Związek Nauczycielstwa Polskiego.
Barbara Nowacka:
Widząc te napięcia, muszę ochronić szkołę przed awanturą polityczną. W 2025 r. edukacja zdrowotna będzie przedmiotem nieobowiązkowym. I po zakończeniu 2025 r. bardzo poważnie porozmawiamy z nauczycielami, jak ten program się sprawdza, będzie ewaluacja i ona nam da decyzję w jakim kierunku zmierzamy. Uważam, że [przeciwnicy obowiązkowej edukacji zdrowotnej] zrobili wielką szkodę dzieciom i młodzieży, protestując przeciwko rzeczom, których nie znali i nie rozumieli. Bo to oni działają dzisiaj na rzecz wystawiania dzieci na przemoc seksualną, na utratę zdrowia psychicznego, na niewiedzę i nieświadomość.
Poranna rozmowa RMF FM, 16.01.2025
Edukacja zdrowotna zastąpi wychowanie do życia w rodzinie, ale jej program będzie dużo szerszy niż program WDŻ. Ma prowadzić do budowania alfabetyzmu zdrowotnego (ang. health literacy), czyli wiedzy i umiejętności pozwalających na trafne rozpoznanie potrzeb zdrowotnych (własnych i otoczenia) oraz podejmowanie odpowiednich działań profilaktycznych czy naprawczych.
W rozporządzeniu MEN podkreśla, że aby proces mógł być skuteczny i spełniał swoją prewencyjną funkcję, istotne jest, żeby odpowiednie dla danej grupy wiekowej treści pojawiały się przed wystąpieniem sytuacji, w której będą potrzebne. Uczeń powinien zdobyć odpowiednią wiedzę i umiejętności, zanim pojawi się potrzeba skorzystania z nich.
Program edukacji zdrowotnej obejmie między innymi tematy dotyczące zdrowego odżywiania i aktywności fizycznej, zdrowia psychicznego, higieny cyfrowej, ekologii, funkcjonowania w rodzinie i społeczeństwie, a także dojrzewania i zdrowia seksualnego.
To te ostatnie zagadnienia szczególnie wywołały poruszenie opinii publicznej. Obecnie przede wszystkim prawicowi politycy, organizacje czy przedstawiciele Kościoła katolickiego apelują do rodziców o „wypisywanie” dzieci z nowego przedmiotu.
Co znajduje się w podstawie programowej?
Podstawa programowa dla szkoły podstawowej (według działów) obejmuje przede wszystkim zagadnienia:
Wartości i postawy
zdrowie w hierarchii wartości
postawa troski i odpowiedzialności za własne zdrowie
szacunek oraz empatia wobec siebie i innych
godność człowieka jako fundamentalna wartość na wszystkich etapach życia, akceptacja drugiej osoby bez względu na indywidualne cechy, choroby, niepełnosprawności (klasy VII-VIII)
postawa prospołeczna i zachowania prozdrowotne w kontekście zdrowia publicznego np. oddawanie krwi, szczepienia, badania profilaktyczne (klasy VII-VIII)
Zdrowie fizyczne
zdrowie i zdrowy styl życia
higiena
nadwaga i otyłość
badania profilaktyczne
objawy, które mogą świadczyć o chorobie
szczepienia
przygotowanie do wizyty lekarskiej i rozmowa z lekarzem
pierwsza pomoc
choroby zakaźne, epidemie (klasy VII-VIII)
mierniki zdrowia fizycznego np. tętno, ciśnienie (klasy VII-VIII)
Aktywność fizyczna
korzyści zdrowotne wynikające z aktywności fizycznej
skutki zdrowotne siedzącego trybu życia, aktywne przerwy, spontaniczna aktywność fizyczna
ćwiczenia relaksacyjne i aktywność fizyczna dla obniżenia poziomu stresu
prawidłowa postawa ciała
jakość i higiena snu
Odżywianie
zasady zdrowego odżywiania i nawadniania
planowanie i przygotowanie zdrowych posiłków i przekąsek
odczytywanie etykiet produktów spożywczych, analiza składu i wartości odżywczych
czynniki chroniące zdrowie psychiczne i zagrażające mu
rozpoznawanie emocji, sposoby radzenia sobie z emocjami i stresem
budowanie pozytywnej samooceny, wpływ internetu na obraz własnego ciała
asertywność
rozpoznanie zachowań przemocowych, w tym przemocy psychicznej i cyberprzemocy, sposoby reagowania na przemoc
konsekwencje zdrowotne zachowań autoagresywnych
rozpoznanie sytuacji wymagających reakcji dorosłych, miejsca uzyskania pomocy psychologicznej
potrzeby osób z niepełnosprawnością i osób z zaburzeniami neurorozwojowymi
potrzeby osób z zaburzeniami psychicznymi np. depresyjnymi, lękowymi, bulimią, anoreksją (klasy VII-VIII, jedno z wymagań fakultatywnych)
Zdrowie społeczne
rozpoznanie różnych relacji (koleżeństwo, przyjaźń, zauroczenie, zakochanie, miłość) i niewłaściwych zachowań w relacjach
funkcje i wartość rodziny w życiu człowieka, dbanie o więzi rodzinne
prawa i obowiązki dziecka oraz rodziców
zmiany, które mogą występować w rodzinach, w tym: pojawienie się rodzeństwa, adopcja, rodzicielstwo zastępcze, rozwód, choroba, śmierć; sposoby radzenia sobie w takich sytuacjach
odróżnienie zakochania od miłości i od popędu seksualnego (klasy VII-VIII)
dbanie o własne potrzeby i szanowanie potrzeb innych, rozpoznanie manipulacji (klasy VII-VIII)
sposoby rozwiązywania problemów i konfliktów (klasy VII-VIII)
Dojrzewanie
fizyczne, psychiczne, emocjonalne oraz społeczne zmiany występujące w okresie dojrzewania
zasady higieny osobistej związanej z dojrzewaniem np. higieny skóry twarzy, użycia produktów menstruacyjnych
etapy cyklu miesiączkowego i jego wpływ na codzienne funkcjonowanie i samopoczucie
wyzwania etapu dojrzewania oraz kolejnych etapów życia człowieka, w tym menopauzy, andropauzy, starości (klasy VII-VIII)
rozwój płciowy, możliwe nieprawidłowości i urazy układu moczowo-płciowego (klasy VII-VIII)
Zdrowie seksualne
klasy IV-VI
pojęcie zdrowia seksualnego i seksualności, ich rola w życiu człowieka
budowa i funkcje narządów płciowych
proces zapłodnienia, przebieg ciąży, poród i opieka nad noworodkiem
autonomia cielesna, rozpoznanie zachowań przekraczających granice intymne, możliwości uzyskania pomocy w sytuacji zagrożenia
stereotypy płciowe i ich wpływ na funkcjonowanie człowieka
klasy VII-VIII
pojęcie popędu seksualnego, powody i konsekwencje podjęcia aktywności seksualnej
pojęcie orientacji psychoseksualnej i tożsamości płciowej
wyjaśnienie seksualizacji oraz presji związanej z podjęciem aktywności seksualnej, sposoby przeciwdziałania im i radzenia sobie z nimi
kryteria świadomej zgody, elementy dojrzałego i odpowiedzialnego przygotowania się do inicjacji seksualnej, konsekwencje przedwczesnej inicjacji seksualnej
metody antykoncepcji
formy przemocy seksualnej, sposoby reagowania, miejsca, w których można uzyskać pomoc
infekcje i choroby przenoszone drogą płciową (jedno z wymagań fakultatywnych)
W Polsce wiek przyzwolenia na aktywność seksualną wynosi 15 lat – większość uczniów jest wtedy w VIII klasie szkoły podstawowej lub w I klasie szkoły ponadpodstawowej. We wprowadzeniu do podstawy programowej ministerstwo podkreśla, że treści edukacyjne, aby były skuteczne, powinny dotrzeć do uczniów z wyprzedzeniem – zanim pojawi się potrzeba skorzystania z wiedzy i umiejętności nabytych w toku nauczania.
Zdrowie środowiskowe
wpływ jakości środowiska naturalnego na zdrowie i warunki życia człowieka
sprawdzanie zanieczyszczenia powietrza i stanu hałasu
znaczenie kontaktu z naturą dla zdrowia, odpowiedzialność za zwierzęta domowe i dziką przyrodę
działania na rzecz poprawy stanu środowiska naturalnego
Internet i profilaktyka uzależnień
zasady higieny cyfrowej
zagrożenia wynikające z niewłaściwego używania technologii informacyjno-komunikacyjnych, w tym cyberprzemoc, hejt, patostreaming, uzależnienia, niebezpieczne kontakty w sieci
korzyści i zagrożenia związane ze sztuczną inteligencją oraz wirtualną rzeczywistością
zagrożenia związane z zażywaniem substancji psychoaktywnych, w tym alkoholu, wyrobów tytoniowych, napojów energetyzujących
sposoby reagowania i uzyskania pomocy specjalistycznej w sytuacjach występowania zagrożeń związanych z korzystaniem z Internetu i zażywaniem substancji psychoaktywnych
Szkoły ponadpodstawowe
W szkołach ponadpodstawowych powtarza się wiele zagadnień z wcześniejszych etapów nauki – są one rozszerzone i przedstawiane stosownie do wieku uczniów i uczennic. Nowe tematy, nieporuszane w szkole podstawowej to między innymi:
profilaktyka kardiologiczna i onkologiczna,
samobadanie piersi i jąder,
dawstwo narządów, szpiku oraz krwiodawstwo,
organizacyjne, psychospołeczne i zdrowotne aspekty dotyczące ciąży, macierzyństwa i ojcostwa,
dbanie o relacje np. przyjacielską, romantyczną, małżeńską,
dbanie o płodność i metody leczenia niepłodności,
etyczne, prawne, zdrowotne i psychospołeczne uwarunkowania dotyczące przerywania ciąży,