Po wyborach samorządowych posłowie PiS poprawiają zasady głosowania. Wycofują się z niektórych rozwiązań np. podwójnych komisji wyborczych, a niektóre przepisy zaostrzają np. zakaz kandydowania dla osób skazanych bez względu na rodzaj kary. Wprowadzenie zmian nie respektuje 6-miesięcznej zasady ciszy legislacyjnej przed wyborami.
Obowiązujący od stycznia 2011 r. kodeks wyborczy zmieniano w sumie 28 razy – poprzez nowelizacje, zmiany związane z wprowadzaniem innych ustaw oraz wyroki Trybunału Konstytucyjnego. Ostatnia nowelizacja, która weszła w życie 13 lutego 2019 r. z inicjatywy grupy posłów PiS, ma za zadanie – jak czytamy w uzasadnieniu – dostosować “zmiany wprowadzone w styczniu 2018 r. do pozostałych wyborów oraz (…) zapewnić sprawniejszą procedurę wyborczą”.
Zakaz startu dla osób skazanych i jedna komisja wyborcza
Pierwsza ze zmian to zakaz startu w wyborach dla osób skazanych prawomocnym wyrokiem na każdą karę. Wcześniejsze przepisy zabraniały kandydowania wyłącznie osobom skazanym na karę pozbawienia wolności, co umożliwiło m.in. Hannie Zdanowskiej ponowne ubieganie się o urząd prezydenta w Łodzi.
Posłowie PiS postanowili także zrezygnować z podziału na dwie osobne komisje wyborcze (jedną organizującą głosowanie i drugą zajmującą się liczeniem głosów), którą to zmianę sami zaproponowali w styczniu 2018 r. W nadchodzących wyborach do Parlamentu Europejskiego, wyborów do parlamentu krajowego, wyborach prezydenckich i samorządowych uzupełniających w trakcie kadencji za głosowanie i liczenie głosów odpowiedzialna będzie ta sama komisja. Osobne komisje utrzymano tylko przy wyborach samorządowych w 2023 r.
Oprócz tego posłowie zróżnicowali liczbę osób wymaganą do pracy w komisjach wyborczych w zależności od wielkości obwodu: do 1000 mieszkańców – 7 członków komisji; od 1001 do 2000 mieszkańców – 9; od 2001 do 3000 mieszkańców – 11; powyżej 3000 mieszkańców – 13 członków w składzie (wcześniej była to stała liczba 9 członków). Na kandydatów do komisji mogą zgłaszać się sami obywatele (wcześniej tylko komitety wyborcze), ale ich kandydatury zostaną wzięte pod uwagę przez komisarza wyborczego dopiero wtedy, kiedy liczba osób zgłoszonych przez komitety będzie niewystarczająca. Zmienione zostały także wymogi dla urzędników wyborczych – mogą być zatrudnieni lub znajdować się w spisie wyborców gminy, w której będą sprawować funkcję. Wprowadzana zmiany to efekt braku kandydatów na urzędników wyborczych i członków komisji podczas ostatnich wyborów samorządowych (brakowało 1,5 tys. kandydatów na te funkcje). Ostatecznie, PKW podjęła szybko trzy uchwały zmniejszające wymaganą liczbę urzędników – w gminach do 50 tys. mieszkańców wymagany był jeden urzędnik, w gminach do 200 tys. mieszkańców – dwóch, a w gminach powyżej tej liczby – trzech urzędników.
Trudności z naborem dotyczyły także członków samych komisji. Według wyliczeń dr hab. Jacka Hamana z Fundacji Batorego wprowadzenie podwójnych komisji spowodowało, że część z nich musiała działać w minimalnym, pięcioosobowym składzie. W skali kraju było to 13,6 proc. komisji liczących głosy oraz 7,5 proc. komisji przeprowadzających głosowanie. Największe problemy ze skompletowaniem składów miały komisje z dużych miast. W Warszawie komisje pięcioosobowe stanowiły 69,7 proc. komisji liczących oraz 52,9 proc. komisji przeprowadzających wybory.
Bez nagrywania głosowania i zmian w ordynacji do PE
PiS własne przepisy o organizacji wyborów nowelizował już dwa razy. 15 czerwca 2018 r. posłowie zrezygnowali z nagrywania i transmitowania w internecie prac komisji wyborczych. Zdaniem PKW nie było możliwości wprowadzenia tego rozwiązania ze względu na przepisy RODO. Obniżono wówczas również wymagania dla urzędników wyborczych – posłowie uznali, że urzędnikiem może zostać każdy, kto przepracował 5 lat w urzędzie, a nie tylko aktualni pracownicy urzędów.
W tym samym czasie Prawo i Sprawiedliwość chciało także zmienić ordynację wyborczą do Parlamentu Europejskiego. Posłowie PiS złożyli w Sejmie projekt, który zakładał odejście od obecnej metody podziału mandatów – najpierw liczy się, ile mandatów przypada na komitet w skali kraju, a potem rozbija się tę liczbę na 13 okręgów. Posłowie chcieli, aby mandaty rozdzielano na poziomie okręgów, a liczba mandatów na dany okręg miałaby zostać przypisana na stałe przy zastrzeżeniu, że z każdego okręgu wybiera się min. 3 posłów. Projekt został jednak zawetowany przez prezydenta Andrzeja Dudę ze względu na naruszenie zasady proporcjonalności. Według analiz taka zmiana wprowadziłaby kilkunastoprocentowy próg wyborczy, chociaż kodeks i przepisy europejskie określają ten próg na 5 proc.
Zarówno nowelizacja z 15 czerwca ubiegłego roku, jak i aktualna z 13 lutego zostały przyjęte z naruszeniem zasady ciszy legislacyjnej na 6 miesięcy przed wyborami. Zasadę tę potwierdził w trzech wyrokach Trybunał Konstytucyjny (K 9/11, Kp 3/09, K 31/06).
Tabela zmian w kodeksie wyborczym:
Przed 2018 r. | Reforma z 2018 r. | Nowelizacja z 15 czerwca 2018 r. | Nowelizacja z 13 lutego 2019 r. |
---|---|---|---|
Kadencja wójtów, burmistrzów i prezydentów trwa 4 lata | Kadencja wójtów, burmistrzów i prezydentów trwa 5 lat | - | - |
Wójtowie, burmistrzowie i prezydenci mogą sprawować urząd dowolną ilość razy. | Wójtowie, burmistrzowie i prezydenci mogą pełnić urząd tylko dwie kadencje z rzędu. | - | - |
Ważny głos to znak “X” (dwie przecinające się w obrębie kratki linie). | Wystarczą co najmniej dwie linie, które przecinają się w obrębie kratki. | - | - |
Wszyscy obywatele mogą zagłosować korespondencyjnie w wyborach parlamentarnych, prezydenckich i do PE. W wyborach samorządowych głosowanie korespondencyjne dostępne dla osób z niepełno- sprawnościami. | Tylko osoby z niepełno- sprawnościami mogą głosować korespon- dencyjnie. Osoby starsze mogą głosować przez pełnomocnika. | - | - |
Radnych gmin wybiera się w jednomandatowych okręgach wyborczych. | Radnych gmin powyżej 20 tys. mieszkańców wybiera się w wielo- mandatowych okręgach wyborczych (5-8 radnych w okręgu), a w gminach poniżej 20 tys. mieszkańców w okręgach jedno- mandatowych (1 radny w okręgu). | - | - |
Przebieg głosowania nie jest w żaden sposób nagrywany. | Głosowanie w lokalu wyborczym jest nagrywane i transmitowane on-line. | Zrezygnowano z nagrywania i transmitowania głosowania. | - |
Mężowie zaufania mogą nagrywać przygotowania do głosowania i liczenie głosów, ale wolno udostępniać nagranie tylko sądom. | Mężowie zaufania mogą nagrywać przygotowania do głosowania i liczenie głosów. Nagrania mogą być później włączone do dokumentów wyborczych i udostępniane. | - | - |
Jedna, obwodowa komisja wyborcza przeprowadza głosowanie, a potem liczy głosy. | W każdym obwodzie powstają dwie komisje: jedna przeprowadza głosowanie, druga zajmuje się liczeniem głosów. | - | W wyborach parlamentarnych, prezydenckich, do PE oraz uzupełniających samorządowych w trakcie kadencji ta sama komisja przeprowadza głosowanie i liczy głosy. W wyborach samorządowych po zakończeniu kadencji pozostawiono dwie osobne komisje. |
Skład PKW: 3 sędziów Trybunału Konstytucyjnego; 3 sędziów Sądu Najwyższego; 3 sędziów Naczelnego Sądu Administracyjnego. | Skład PKW: 1 sędzia Trybunału Konstytucyjnego; 1 sędzia Naczelnego Sądu Administracyjnego 7 osób (z kwalifikacjami sędziowskimi) wskazanych przez Sejm – każdy klub poselski może zgłosić maksymalnie 3 kandydatów (zmiana od nowej kadencji Sejmu). | - | - |
PKW powołuje 51 komisarzy wyborczych (spośród sędziów). | PKW powołuje 100 komisarzy wyborczych (spośród osób z wykształceniem prawniczym). | - | - |
Rada gminy, na wniosek wójta decyduje o podziale gminy na obwody i okręgi wyborcze. | Komisarz wyborczy dzieli gminę na okręgi i obwody (od 1 stycznia 2019 r.) | - | - |
Rady gmin samodzielnie określają, czy mieszkańcy mają obywatelską inicjatywę uchwałodawczą. | Grupa mieszkańców (w gminie do 5 tys. mieszkańców – min. 100 osób; w gminie do 20 tys. mieszkańców – min. 200 osób; w gminie powyżej 20 tys. mieszkańców – min. 300 osób) ma zagwarantowaną ustawowo obywatelską inicjatywę uchwałodawczą. | - | - |
W obwodowej komisji zasiada od 6 do 8 osób zgłoszonych przez komitety i jedna wskazana przez wójta spośród pracowników samorządu. | W obwodowej komisji jest stała liczba 9 członków. | - | Liczba członków komisji zależy od wielkości obwodu (do 1000 mieszkańców - 7 osób; od 1001 do 2000 mieszkańców - 9 osób; od 2001 do 3000 mieszkańców - 11 osób; powyżej 3000 mieszkańców - 13 osób w składzie). |
Kandydatów do komisji zgłaszają tylko komitety wyborcze. | - | - | Kandydatów do komisji mogą zgłaszać komitety wyborcze oraz bezpośrednio obywatele. |
Marszałek województwa, starosta lub wójt może ustanowić urzędnika wyborczego. Nie ma dodatkowych wymagań. | Urzędnikiem wyborczym może zostać pracownik urzędu. Wybiera go szef Krajowego Biura Wyborczego. | Urzędnikiem wyborczym może zostać każdy, kto przepracował 5 lat w urzędzie. | - |
- | Urzędnik wyborczy nie może sprawować funkcji w gminie, w której głosuje lub jest zatrudniony. | - | Urzędnikiem wyborczym może być osoba znajdująca się w rejestrze wyborczym gminy lub zatrudniona w gminie, w której sprawuje funkcję urzędnika. |
Nie może kandydować osoba, która została skazana prawomocnym wyrokiem na karę pozbawienia wolności. | - | - | Nie może kandydować osoba skazana prawomocnym wyrokiem na jakąkolwiek karę (np. grzywny). |