19 lutego będziemy świętować Dzień Nauki Polskiej. Oprócz tego w życie wchodzą zmiany dotyczące elektronicznych postępowań sądowych w sprawie długów oraz nowe wymogi dla pracowniczych funduszy emerytalnych.
#weszło w środę, 5 lutego
Dzień Nauki Polskiej to nowe święto państwowe, które będziemy obchodzić 19 lutego. Ma być „wyrazem najwyższego uznania dla dokonań rodzimych naukowców w ponad 1000-letniej historii naszego narodu i państwa”. Nie będzie to dzień wolny od pracy lub szkoły. Pomysłodawcami ustawy są posłowie i posłanki Zjednoczonej Prawicy. Data upamiętnia przypadające na ten dzień urodziny Mikołaja Kopernika.
Ścieżka prac nad projektem ustawy o ustanowieniu Dnia Nauki Polskiej
#częściowo weszło w piątek, 7 lutego
Elektroniczne postępowanie upominawcze (EPU) obowiązuje od 2010 r. i dotyczy postępowań o odzyskanie długów przez wierzycieli. Wszystkie sprawy w ramach EPU rozpatruje e-sąd – funkcję tę pełni Sąd Rejonowy Lublin-Zachód. W takich sprawach online najczęściej wydawane są nakazy zapłaty dla dłużników. Nie obowiązuje tutaj zasada doręczenia komorniczego, która weszła w życie w 2019 r. i działa w odniesieniu do innych pism sądowych.
Od teraz EPU będzie powiązane z rejestrem PESEL. W związku z tym próba doręczenia takiego nakazu będzie uznawana za skuteczną, jeśli adres będzie zgodny z adresem zameldowania z rejestru PESEL. Może to spowodować trudności dla osób mieszkających pod innym adresem niż zameldowania, ponieważ łatwiej będzie przegapić termin na złożenie sprzeciwu wobec nakazu zapłaty.
Pracownicze fundusze emerytalne mają obowiązek wprowadzenia systemu zarządzania. W systemie tym będą musieli między innymi określić struktury organizacyjne, procedury administracyjne i księgowe, zarządzanie ryzykiem i przeprowadzanie audytów. Towarzystwa mają trzy miesiące na przeprowadzenie pierwszej własnej oceny ryzyka. Wszystkie pracownicze towarzystwa muszą w tym terminie ustanowić także politykę wynagrodzeń wobec członków zarządu, rady nadzorczej i innych osób pełniących kluczowe funkcje.
#częściowo weszło w niedzielę, 9 lutego
W celu zmniejszenia obciążeń biurokratycznych dla przedsiębiorców, część informacji o zarządzie sukcesyjnym będzie przekazywana do urzędu skarbowego automatycznie przez CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej). Zarząd sukcesyjny jest ustanawiany do zarządzania firmą po śmierci właściciela.